Quarter life crises: lastige vraagstukken als je twintig bent

Vergeet het dertigersdilemma: twintiger worstelt met ‘quarter life crisis’

‘Heel veel jonge mensen zitten met vragen die je studie of je werk niet beantwoorden. De universiteit is toch meer een koekjesfabriek. Je volgt de vakken en doet wat je moet doen, maar dan ben je afgestudeerd en dan komen de vragen.’

De twintiger is bezig met diepgaande vragen. Zingeving moet het zijn! Wie ben ik, wat wil ik, wat is een goede relatie, waar gaan we naartoe? Dat soort werk.

Inmiddels is het de twintiger die het ingewikkeld lijkt te hebben en spreken we van de ‘quarter life crisis’. Typische twintigersthema’s laten zich makkelijk opsommen: de prestatiemaatschappij, keuzestress, hoe kom je aan een baan als het vooral (onbetaalde) stages zijn die worden aangeboden aan starters?

Als twintiger ben je net klaar met studeren en moet je kiezen wat je met je leven gaat doen. Dat kan doodeng zijn want wat als je plannen mislukken, je niet de juiste keuze maakt?

Zie hierover artikel in ‘Het Parool’

http://www.parool.nl/binnenland/vergeet-het-dertigersdilemma-twintiger-worstelt-met-quarter-life-crisis~a4214387/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free

Change your mindset

Gelukkige leerling presteert beter…

‘Gelukkige leerling presteert beter’ door Kitty van Gerven

Leerlingen van basisscholen die volgens de principes van de positieve educatie werken, zitten niet alleen beter in hun vel, maar zetten ook betere leerprestaties neer en zijn creatiever. Tot deze conclusie kwam ‘UT-geluksprofessor’ Ernst Bohlmeijer vanmiddag tijdens de conferentie Twents Meesterschap.

In zijn inleiding voor een volle zaal met leerkrachten ging de keynote speaker in op het project Positief Educatief Programma, kortweg PEP, dat op de UT werd ontwikkeld in samenwerking met de Stichting Consent, de koepelorganisatie van 33 openbare basisscholen in de regio. Een pilot van het PEP-project ging in het schooljaar 2014-2015 al van start op de Twekkelerveldschool in Enschede en de Dr. M.L. Kingschool in Denekamp en recentelijk is er ook een pilot begonnen op de Prinseschool in Enschede.

Sterke kanten
In zijn inleiding legde Bohlmeijer uit hoe binnen het Positief Educatief Programma naar verbetering van het welbevinden van de scholieren wordt gestreefd. Hij noemde daarbij vier verschillende componenten, waaronder het benadrukken van de sterke kanten en de talenten van de leerlingen, alsmede het stimuleren van het gebruik van deze vaardigheden, zowel individueel als klassikaal.

Ook de opbouw van positieve relaties, waaronder de relatie tussen kind en docent, heeft volgens de hoogleraar veel invloed op het gevoel van welbevinden. ‘Zo vormen bijvoorbeeld hoop- en droomgesprekken een prachtig instrument om aan het begin van het schooljaar al een goed contact met het kind te leggen’, noemde hij als voorbeeld.

Compassie
Naast plezier als belangrijke derde component speelt binnen het PEP-project ook de compassie een grote rol. Bohlmeijer hield zijn gehoor voor dat een fors percentage kinderen al op jonge leeftijd traumatische ervaringen opdoet. ‘En dan krijg je nogal eens te maken met kinderen, die bang en verdrietig zijn en om die reden soms het bloed onder je nagels vandaan zuigen.’ Volgens de hoogleraar is het juist dan van belang om te werken aan een situatie waarin het kind, bijvoorbeeld door het meer verantwoordelijkheid en keuzemogelijkheden te geven, welbevinden ervaart op school. ‘Het betekent echter niet’, zo hield de hoogleraar zijn gehoor voor, ‘dat je in medelijden moet blijven steken. Houd je verwachtingspatroon ten aanzien van het kind wel hoog.’

Elf procent beter
Uit onderzoek elders, zo liet Bohlmeijer weten, is inmiddels gebleken dat leerlingen die door speciale programma’s op school lekker in hun vel zitten wel tot 11 procent beter presteren bij standaardtesten dan leerlingen bij wie geen aandacht aan het welbevinden wordt besteed. Overigens geldt dit niet alleen voor kinderen, zo bleek wel uit de prychologische test die Bohlmeijer zijn gehoor in De Waaier liet ondergaan. Nadat de leerkrachten enige tijd aan een plezierige ervaring hadden gedacht bleken zij aanmerkelijk beter in staat om een creatief raadsel op te lossen dan nadat ze enige tijd aan een verdrietig moment hadden gedacht.

Lees meer op:

http://www.utnieuws.nl/nieuws/62493/Gelukkige_leerling_presteert_beter

Happy people

een bijzonder artikel

‘Wetenschappelijk bewezen: werken en studeren maken niet gelukkig. Dansen en vrijen wel!’ Door Mathijs Bouman

Werken maakt niet gelukkig. Studeren ook niet. Het zijn vervelende activiteiten. We doen ze omdat het moet. Als het kon, dan stopten we er direct mee

Zo. Die waarheid moest maar eens gezegd. Uw hele carrière hoort u al hoe bevoorrecht u bent met uw studie en baan. Van studiebegeleider tot HR-medewerker, van coach tot managementgoeroe, iedereen heeft het u ingewreven: werken moet je doen met passie. Werken is een levensvervulling. Zonder werk geen geluk.

Vrijen tot de ochtendstond

Maar dat had u dus helemaal mis, want werken maakt juist ongelukkig. Wat dan wel gelukkig maakt? Dansen natuurlijk! Dansen, tot diep in de nacht. En dan: vrijen! Vrijen tot de ochtendstond.

Dansen en vrijen, daar wordt een mens gelukkig van. U vermoedde dat al, maar nu is het ook wetenschappelijk vastgesteld. In de nieuwe editie van het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Economic Journal, staat een bijzonder artikel over welke activiteiten ons gelukkig maken.

Geluk meten met een app

Wat is geluk, vraagt de filosoof in u zich misschien af. Een terechte vraag, want daar wordt nogal verschillend over gedacht. Is het de mate waarin iemand tevreden is met zijn leven? Is het een gevoel van doel, betekenis en eigenwaarde? Of is geluk de stroom van plezierige gevoelens die een mens van moment tot moment ervaart? De auteurs van het artikel in Economic Journal, Alex Bryson van de London School of Economics en George MacKerron van de universiteit van Essex, kiezen voor de laatste definitie van geluk.

Geluk is in hun onderzoek dus van het hedonistische soort: de stroom van ervaren genot op het moment zelf. Subjectief, uiteraard, maar wel meetbaar. Om deze vorm van geluk te meten maken de onderzoekers gebruik van een app voor op de smartphone. ‘Mappiness’ heet de app, die door de London School of Economics werd ontwikkeld en door tienduizenden Britten werd geïnstalleerd. De app geeft op willekeurige momenten van de dag een ‘ping’, en vraagt de gebruiker hoe gelukkig hij of zij op dat moment is. Er volgen dan nog wat korte vragen, zoals: hoe ontspannen ben je, hoe wakker ben je, ben je alleen of niet, en – belangrijk – wat ben je nu aan het doen? Zo ontstaat een database met miljoenen waarnemingen over activiteiten en geluksbeleving.

Voor meer informatie :http://fd.nl/economie-politiek/1138495/werken-en-studeren-maakt-niet-gelukkig-dansen-en-vrijen-wel

Gelukkig werken

Gelukkige leerling presteert beter

Leerlingen van basisscholen die volgens de principes van de positieve educatie werken, zitten niet alleen beter in hun vel, maar zetten ook betere leerprestaties neer en zijn creatiever. Tot deze conclusie kwam ‘UT-geluksprofessor’ Ernst Bohlmeijer vanmiddag tijdens de conferentie Twents Meesterschap. Lees meer

School voor gelukkige jongeren

Diverse jongeren en hun sparringpartners krijgen inzicht in keuzes voor een gelukkige toekomst door middel van analyses en sessies ‘Make a powerful choise for a happy future!’.

Gelukkige jonge mensen hebben meer kans om te groeien tot rijke volwassenen

Door Bertine Blom, eigenaar Happy Business Academy en School voor Gelukkige Jongeren

Emotionele welzijn van kinderen en jongeren is dé sleutel tot hun succes in de toekomst.

Een van de belangrijkste redenen? Gelukkige en positief jong volwassenen hebben hun toekomst helderder voor ogen en hebben meer kans om gericht te werken aan een opleiding, het vinden van werk, en krijgen sneller promotie in vergelijking met hun tegenhangers die minder gelukkig zijn en minder goed in hun vel zitten, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Warwick en University College London.

Jouw carriere wordt bepaald tussen 15 en 25 jaar

Jouw carriere wordt bepaald tussen 15 en 25 jaar

Gelukkige, positieve, extraverte tieners hebben meer kans om door te gaan en om meer geld te verdienen dan ongelukkige, pessimistische tieners en door te groeien tot rijke volwassenen, volgens een onderzoek van het Verenigd Koninkrijk.

Na het analyseren van de gegevens van 15.000 jongeren in de VS, konden wetenschappers constateren dat degenen die een hogere tevredenheid met het leven aangegeven hadden vooraf in het onderzoek, “aanzienlijk” hogere niveaus van inkomsten hadden bereikt op latere leeftijd.

Om een concreet voorbeeld te noemen wat de studie aan resultaat heeft opgeleverd:

Bijvoorbeeld een één-punt stijging in tevredenheid met het leven op een vijf puntsschaal op de leeftijd van 22 vertaald naar een stijging van $ 2000 in een hogere winst per jaar op de leeftijd van 29.

De resultaten van de bevindingen, gepubliceerd 19 november 2012 in de Proceedings van de National Academy of Sciences, kan belangrijke gevolgen hebben voor academici, beleidsmakers en voor scholen, ouders en voor de jongeren zelf.

Voor scholen – en ouders in het bijzonder – deze bevindingen tonen aan dat het emotionele welzijn van kinderen en jongeren is de sleutel tot hun succes in de toekomst

Voor jongeren (en hun ouders) is het daarom van groot belang inzicht te krijgen (al op jonge leeftijd)  in waar de emotionele kracht zit, de passie en talenten van deze jongeren.  Ook wordt gekeken naar het geluksgevoel van de jongere en wat de jongere bewezen gelukkig (kan) maken. Hiervoor is de  Happy Young People Power Analyse (HYPPA) ontwikkeld en wordt aangeboden door de School voor Gelukkige Jongeren.

Deze analyse geeft richting aan keuzes die essentieel kunnen zijn voor een gelukkige succesvolle toekomst. Voor alle duidelijkheid: de analyse geeft geen recept of routebeschrijving voor geluk en succes. Het geeft veel inzicht en is een start concretere stappen te kunnen nemen en in gesprek te gaan.

In nauw overleg met ouders, school (decanen) of andere mentoren geeft de HYPPA een duidelijke richting naar opleiding en werk gebaseerd op de sociale vaardigheden en persoonlijkheidstypologie van de jongere.

Binnenkort geven wij weer een gratis seminar ‘Happy Young People’ voor een route in het (uitdagende) doolhof van keuzes voor jongeren in school en werk.

De onderzoekers maakten voor de studie vergelijkende notities met broers en zussen, waaruit blijkt dat zelfs binnen dezelfde familie, gelukkiger, meer optimistischer, extraverte en minder neurotische tieners meer kans hebben om door te groeien naar een hoger inkomen en meer te verdienen.

Eindconclusie:

Inzicht in je persoonlijkheid en geluk op jonge leeftijd is bepalend voor keuzes voor een gelukkige succesvolle toekomst!

 

 

 

Breng werkstress ter sprake!

Week van de Werkstress: Doe je mee?

Week van de Werkstress

Van 16 t/m 19 november is het de Week van de Werkstress. Meer dan 100 grote en kleine bedrijven en organisaties – zoals ASML, ING en Decathlon – delen hun aanpak van werkstress en organiseren speciale activiteiten voor hun medewerkers.

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes. Dat kan duizend-en-een oorzaken hebben en zich manifesteren in even zoveel symptomen. Maar de mensen die er mee te maken kregen, hebben één ding gemeen: als ze er eerder over hadden gesproken met hun omgeving, thuis en op het werk, dan was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen.

Happy Business Academy vindt het ook belangrijk dat hier ook bij jou op het werk over gesproken wordt. De Week van de Werkstress biedt, met tal van activiteiten om de werkstress te verminderen en het werkplezier te verhogen, een uitgelezen kans om dat gesprek op gang te brengen en te houden!

Stress op het werk heeft ook alles te maken met gelukkig zijn en werk doen waarbij je ten volle in je kracht zit! 67% van de mensen is ongelukkig in hun werk. Wil ook jij weten waar jouw kwaliteiten zitten? Wat jouw talent is ? En.. of je teveel stress hebt door werk wat niet past bij jouw drijfveren?

Neem contact met ons op voor de Poweranalyse, voor individu,team en organisaties!

Be Happy, Do worry!

 

 

Chief Happiness Officer zorgt voor betere resultaten

Vanuit geluk werken en met meer plezier leidt tot meer rendement.

Steeds meer bedrijven investeren in geluk op de werkvloer. Als werknemers werken vanuit hun passie geeft dat meer geluk en plezier en zo ook meer rendement. Onderzoek naar passie en ‘wat maakt mij nu gelukkig’ wordt echter vaak ervaren als zaken die in het ‘privéleven’ thuishoren. gelukkig zijn doe je thuis op het werk gaat het om prestaties behalen waar je al dan niet goed voor betaald wordt.

De positieve effecten van het werken vanuit ‘geluk’ zijn echter evident. Zo evident dat het de moeite loont om daar in te investeren als werkgever. Het zou de start moeten zijn van iedere dag en van ieder veranderingstraject. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook steeds weer dat bevlogen en betrokken werknemers creatiever, productiever zijn, minder ziek zijn en gemotiveerder om het werk te doen. Ook heeft het een positieve uitwerken op de ondernemersgeest en omgang met klanten.

Steeds meer bedrijven willen investeren in geluk concreter maken en zoeken handvatten hier mee aan de slag te gaan. Het aanstellen van een Chief Happiness Officer is dan een logische stap. Een aparte functie doet recht aan de ‘geluksdoelstelling’ van het bedrijf mits een duidelijke taak en bijbehorende bevoegdheden ook daadwerkelijk het verschil te kunnen maken.

Als je Chief Happiness Officer intikt op Google verschijnen er vele inspirerende artikelen (vooral ook uit de VS) waardoor duidelijk wordt dat de functie de komende tijd steeds meer in de belangstelling zal komen te staan. Graag denk en schrijf ik mee voor gelukkige werknemers en dolgelukkige klanten. voor meer rendement.

‘Be happy, DO worry!’

Bertine

Geluk is een keuze. Kies jij bewust voor geluk op het werk en dolgelukkige klanten? Kies dan voor een Chief Happiness Officer

Geluk is een keuze. Kies jij bewust voor geluk op het werk en dolgelukkige klanten? Kies dan voor een Chief Happiness Officer

De gelukkige student accountancy … voor een gelukkige toekomst!

Persoonlijkheid en karakter
Zoals Nyenrode Business Universiteit aangeeft in haar programma voor nieuwe studenten is het belangrijk dat je als toekomstige accountant je niet alleen richt op vakkennis alleen. Ook moet je je vormen als persoonlijkheid en als professional. In de start van de opleiding geef ik daarom ook aandacht aan stimulans voor hun vorming, gericht op zelfkennis, vaardigheden en gedrag en geluk. De persoonlijkheid en het karakter van de student staan hierbij centraal, zodat de student als een robuuste accountant op de ‘momenten van de waarheid’ zijn rug recht kan houden en het verschil kan maken.

Geluk zou meer centraal moeten staan in de ontwikkeling van de jonge accountant. Happy Business Academy heeft hiervoor een Poweranalyse en Happinessanalyse ontwikkeld voor meer inzicht in persoonlijke kracht en geluk. Voor een betere balans tussen werk, studie en privé. Het is een lange pittige studie die veel doorzettingsvermogen en discipline vereist om de totale studie te voltooien. Het is belangrijk aan ontspanning te denken en ‘wat maakt jou als student gelukkig?’ Ook voor latere competenties in je werk is het belangrijk op je kracht te zitten en zo je klanten nog beter te kunnen begeleiden en adviseren.

Wat is de robuuste accountancy student?
Robuuste accountancy studenten kennen niet alleen de inhoud van hun vak, maar ook zichzelf. Ze weten wat ze wel en niet kunnen, en ze durven stevige vragen te stellen en gevoelige zaken bespreekbaar te maken, zowel richting klanten als bij hun eigen werkgever. Ze investeren in de ‘professioneel intieme relatie’ zonder hun objectiviteit en rol uit het oog te verliezen. En ze weten duiding te geven aan het organisatiebeeld en het waardecreatieproces achter de cijfers.

Happy Business Academy heeft als streven geluk voor een accountancy student nog meer centraal te zetten in toekomstige opleidingen zodat het slagingspercentage ook beduidend toeneemt! Tot nu toe is dat te laag.

Zie verder onze klantcase ‘Nyenrode Businessuniversiteit’ : voor een gelukkige en succesvolle carrière voor de accountant!

Drs. Huub van den Berg RA

Jenn Linn vertelt over geluksstrategie van Zappos

Delivering Happiness. Wat valt er te leren van de strategie en visie van Zappos?

Bertine heeft Jenn Lim ontmoet (Zie foto) en geleerd van haar visie op klantgeluk

Zappos is een bedrijf dat in korte tijd groot is geworden en klantenservice als een belangrijk onderdeel van haar propositie ziet. In 2005 werd hun missie ’to live and deliver WOW’. Toen werden er ook 10 kernwaarden gekozen om intern aan de cultuur te werken. Een cultuur die een cultuur van ‘delivering happiness’ startte en organisatiebreed werd doorgevoerd.

Tijdens het Happiness Event ‘Happy Customers’ en de training ‘Neem jouw klant mee op reis naar geluk’ is de Zappos filosofie het vertrekpunt.

‘Een service bedrijf dat toevallig schoenen verkoopt’

De kern van de boodschap is dat zij alles in dienst stellen van ‘delivering happiness’. Hierbij is werken aan de cultuur hun nummer één prioriteit, want de juiste cultuur zorgt voor ‘happiness’ onder de medewerkers. ‘Happiness’ onder de klanten realiseren zij door zorg te dragen voor het wow-effect bij de klant oftewel door het leveren van de beste klantenservice en -beleving. Storytelling en Net Promotor Scores zorgen vervolgens voor mond-tot-mond reclame.

Bertine ontmoet Jenn Lim, CEO van Delivering Happiness en tevens chief happiness officer. En Lim was mede-creator van het beroemde managementboek 'Delivering Happiness' van Tony Hsieh, de oprichter van online retailer Zappos.

Bertine ontmoet Jenn Lim, CEO van Delivering Happiness en tevens chief happiness officer. En Lim was mede-creator van het beroemde managementboek ‘Delivering Happiness’ van Tony Hsieh, de oprichter van online retailer Zappos.

Zappos ging in op twee cruciale pijlers voor succesvolle bedrijven:

    1. Kernwaarden waar je je als bedrijf aan committeert vormt de cultuur. Dit is immers wat je wilt waarmaken en staat los van de performance. Deze kernwaarden dienen systematisch doorgevoerd te worden naar strategie, leiderschap, sales, proces- en organisatieontwikkeling en gedrag van medewerkers.
    1. De visie dient een hoger doel te ondersteunen anders dan het realiseren van financiële waarde. Dit inspireert en appelleert op het ‘brandend verlangen’ bij mensen. Het draagt bij aan ‘happiness’, zo wijst onderzoek ook uit. Waar werken voor geld of bonussen enkel voor de korte termijn motiveert.

Zappos is het bewijs dat de parameters, het kwantitatieve, op een nieuwe manier bereikt kunnen worden. Een manier die minder op efficiency zit en meer op emoties en beleving, de zachte kant.

‘Waarde creëren met mensen’

Jenn Linn vertelde uit ervaring hoe belangrijk het is om bij werving niet alleen op een match op functievereisten maar ook op een match op de visie en de kernwaarden te letten. Geen of maar en, geen concessies. Iedere medewerker krijgt vervolgens 5 weken training en begint aan de telefoon. Want er bestaat geen afdeling, maar iedereen vertegenwoordigt het hele bedrijf. Hierna krijgt men de vraag of ze $4000 willen of willen blijven. Realiteit leert dat het geloof in het bedrijf en de cultuur groter is dan de keuze voor het geld (1%).

Het is van cruciaal belang het vertalen van de kernwaarden naar het dagelijkse werk en gewenste gedrag. Dit is via verschillende creatieve werkvormen bespreekbaar te maken en te vertalen. Laat mensen bovendien intern ‘happy’ klantcontact momenten delen met elkaar. Stimuleer intervisie en maak blokkerende gedachten en belemmeringen bespreekbaar.

Hoe kan ik hiermee aan de slag?

Is het mogelijk om dit te bewerkstelligen in een bedrijf met een niet-eigenaar? Ervaring leert dat het gaan voor de parameters veilig is. Maar iedereen, op elk niveau in een organisatie, heeft een sparkle, een droom, een brandend verlangen, ‘a goal in life’, en die is aan te spreken.

Werken vanuit het businessmodel ‘delivering happiness’ vraagt om een onconventionele manier van denken, waarbij je andere dingen dan de standaard dingen van nu beloont. Ook ‘lef hebben’ kwam hierbij ter sprake. Wil je zelf hiermee aan de slag dan is het wel belangrijk om te zorgen voor een ‘decision center’, draagvlak bij het managementteam, voor wat je wilt bereiken. Vergeet bovendien niet dat hoe gemotiveerder jij als manager bent, hoe groter je creatievermogen is. Aldus Jenn Lim.

Mocht u interesse hebben om deel te nemen volg dan het event ‘Happy Custoners’ , of een seminar of training

Tijdens het event komen verschillende ideeën en tips naar voren voor vertaling van bovenstaande naar de eigen praktijk.

Bij de Happy Business Academy staan WOW-momenten in het klantcontact centraal. Het doel is om het rendement te verhogen vanuit klantgeluk. Geluk als rendementsversneller.