OR-Dag van het werkgeluk
Dag voor medewerkers gemeente Papendrecht met als thema ‘Geluk in je werk’, georganiseerd door de ondernemingsraad.
Dag voor medewerkers gemeente Papendrecht met als thema ‘Geluk in je werk’, georganiseerd door de ondernemingsraad.
Maak kennis met hét beroep van de toekomst! WERKGELUKDESKUNDIGE! Een werkgelukdeskundige helpt bedrijven en de mensen die er werken om het werkgeluk te vergroten. De werkgelukdeskundige doet dit vanuit de visie dat gelukkige mensen productiever en creatiever zijn, daarnaast betere service verlenen. De werkgelukdeskundige doet dit onder andere door het geven van workshops en (team-)coaching gericht op persoonlijk leiderschap en het geven van inspiratiesessies. Daarnaast deelt de werkgelukdeskundige kennis en inzichten over gelukkig werken. Er is overlap met andere beroepen die zich specifiek richten op duurzame inzetbaarheid, stressmanagement en vitaliteit, De werkgelukdeskundige werkt echter vanuit een andere invalshoek. Een functietype dat je steeds vaker tegen komt is de Chief Happiness Officer.
Deze tekst staat op de Nationale Beroepengids. Werkgelukdeskundige is HÉT beroep van de toekomst! Volg de ‘Opleiding tot Werkgelukdeskundige‘ bij de HAPPY BUSINESS ACADEMY. In een half jaar ben je ‘werkgelukdeskundige’ mét certificaat en heb je stage/praktijkopdrachten gelopen bij een ‘Happy Company’ voor je praktijkopdrachten voor aantoonbaar geluk en succes! Een geweldige start voor een nieuwe baan met ambitie voor een gelukkige en succesvolle toekomst!
door Bertine Blom, Chief Happiness Officer/Spreker
Wat is geluk? Wat heeft de OR met geluk? De OR heeft een plaats in de organisatie die nog wel eens lastig lijkt. Ben je er voor je collega’s? Of ben je er voor het management en directie van het bedrijf? Gemeente Papendrecht een (non-profit) overheidsorganisatie en is de OR er, naast het geluk van de medewerkers ook voor het geluk van de inwoners van de gemeente. De overheid staan ten dienste van de inwoners.
Geweldig om te spreken en workshops te verzorgen op de besloten bijeenkomst over “Vitaliteit maakt werk van geluk’ op de HR-themadag ‘Vitaliteit in lijf en bedrijf’ in Topsportcentrum in Almere georganiseerd door Samenwerken in Flevoland (SWiF) ! Ik zie er naar uit om te inspireren over het ‘Geluk op het werk’ als fundament van gemeenten die hét verschil willen maken. Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige burgers! Veel gemeentes in Nederland gaan steeds meer het belang inzien van werkgeluk. Ik lever graag mijn bijdrage welke stappen leiden naar meer werk- én klantgeluk (=burgers)! Welke gemeente volgt?
Weer gelukkig naar het werk na de vakantie ?
Citaat leidinggevende in de kinderopvang
Nog krap een week en alle scholen gaan weer starten. De zomervakantie is weer ten einde. Vakantie betekent vaak genieten met elkaar, ontspanning en vooral doen waar je gelukkig van wordt. Maar hoe ga je straks weer aan het werk ? Net voor de zomervakantie heb ik een presentatie gegeven over ‘Gelukkig werken, met passie en plezier’ in een kinderopvangorganisatie. Werk vol voldoening, maar ook met een hoge werkdruk op zijn tijd. Verplichte administratieve werkzaamheden versus zorg en aandacht voor het kind zijn nog wel eens met elkaar in conflict.
De leidinggevende van de organisatie gaf de volgende reactie op mijn vraag: ‘Hoe kun je geluk/passie in je werk en leven verhogen?’
Iedereen is uniek en dat maakt een team sterk. Je hebt iedereen nodig om een sterk en gelukkig team te krijgen. Iedereen vult elkaar aan en daardoor kun je alleen maar groeien in je ontwikkeling.
Het werken in de kinderopvang betekent werken met passie en verbinden! Hoe mooi is het als iedereen gelukkig is en bijdraagt aan dat geluk van elkaar?
Aan de hand van kleuren hebben we inzicht gekregen in de verschillende persoonlijkheden in je team en dat is erg waardevol.
Mooi om bij stil te staan hoe ‘anders’ iedereen mag zijn in een team en juist elkaar waarderen op de verschillen in persoonlijkheid maakt een team sterk en gelukkig. Voor iedereen die volgende week er weer vol tegenaan gaat (en niet alleen in de kinderopvang :-)): veel geluk op het werk toegewenst samen met je collega’s!
Bertine Blom
Happy Business Excellence
Gaat de zaal aantoonbaar gelukkiger naar huis na een masterclass geluk van Guido Weijers? Ja! Tijdens zijn masterclass Geluk vertelde hij een volle zaal op een vrolijke en ludieke manier over de wetenschappelijke kant van geluk. Voor en na de voorstelling werd het geluk gemeten bij een ieder in de zaal door het beantwoorden van een aantal vragen en cijfers geven voor je geluk via je smartphone. Een cijfer geven voor geluk, aan het begin én aan het einde van de werkdag, waarom vragen organisaties dat ook niet vaker aan hun werknemers? Steeds meer winkels zijn er mee begonnen en vragen het wel aan hun klanten. Klantgeluk begint echter met werkgeluk.
Samen met een groep alumni van de universitaire opleiding ‘Rendement van Geluk’ aan de Erasmus Universiteit heb ik deze masterclass van Guido Weijers bijgewoond en genoten van de wijze waarop Guido wetenschappelijke inzichten heeft vertaald naar verrassende inzichten voor ons dagelijks geluk. Bijzonder om te ervaren hoe bewust bezig zijn met geluk, al is het maar een aantal uur tijdens een theatervoorstelling, al veel gelukkiger kan maken. Ook organisaties die werkgeluk op de agenda zetten kunnen door in bedrijfsprocessen kleine geluksexplosies in te bouwen voor werknemers, hun werknemers al veel gelukkiger maken… Deze organisaties presteren beter tot 400%, zijn productiever, creatiever, gezonder, winstgevender et cetera. En net als in de voorstelling bij Guido Weijers wordt er meer gelachen met gelukkige werknemers. Wanneer begint jouw organisatie met het meten van werkgeluk iedere dag? Op een makkelijke manier, bijvoorbeeld door een geluksmeting bij de ingang van het bedrijf of via de smartphone van werknemers met resultaten op de website van een organisatie met een lo
gin. Na het meten kun je veel gerichter werken aan geluk. Werkgeluk centraal stellen in bedrijfsprocessen is een belangrijke stap op weg naar business excellence.
Vandaag is het Nationale Complimentendag. Wie heb jij vandaag je complimenten gegeven? Natuurlijk is het niet de bedoeling om je complimenten te beperken tot 1 dag. Toch vind ik het goed om er door deze dag aan herinnerd te worden dat het belangrijk is om regelmatig onze waardering te laten blijken, bijvoorbeeld door het geven van een compliment. Veel van de inzet van collega’s en businesspartners beschouwen we als zo vanzelfsprekend, dat we vaak vergeten er speciale aandacht aan te geven.
De Nationale Complimentendag is in ieder geval een dag waarop je er extra bij stil mag staan aan die vanzelfsprekendheden meer aandacht te geven. Want zo vanzelfsprekend is het niet. Alles wat je aandacht geeft groeit! Ook een klant een compliment geven in plaats van een klacht te bespreken en de discussie willen ‘winnen’, geeft vaak een heel andere, positievere kijk op de situatie en opent nieuwe wegen. Het is ook een perfecte dag om bepaalde mensen die zich bijzonder hebben ingezet voor jou, je bedrijf of de maatschappij eens extra in het zonnetje te zetten.
Denk maar eens aan de vele vrijwilligers die zich inzetten bij de sportclubs, op scholen en voor goede doelen. Zij drijven op complimenten; niet op geld. Maar ook in het bedrijfsleven, waar men wel op geld gericht is, zijn complimenten van onschatbare waarde. En vergeet je eigen gezin en vrienden niet! Het is goed om er eens wat langer bij stil te staan wat die voor je betekenen.
Je kunt de Nationale Complimentendag dan ook beleven als een soort van inspiratiedag. Niet alleen om meer complimenten te geven op deze dag zelf, maar ook om eens stil te staan bij het grote belang en bijzondere effect van een compliment. Het zet mensen weer aan tot herhaling van activiteiten waarbij je vaak op je best functioneerde. Hoe vaak vergeten we niet te zijn, wie we zijn, op ons best. Complimenten: geven energie en inspiratie voor (veel) meer geluk en succes van mensen. Aan wie geef jij je complimenten vandaag?
PS En vergeet vooral je beste klanten niet
Bertine Blom
Chief Customer Happiness Officer
Internationaal onderzoek Coca-Cola toont aan dat ‘generatie Z’ zelf bewust kiest voor geluk
Belgische jongeren voelen zich goed in hun vel. Op hun noorderburen na zijn ze zelfs het gelukkigst van alle jongeren in de Europese landen* waar Coca-Cola een onderzoek liet uitvoeren. Daaruit blijkt bovendien dat Belgische jongeren meer dan gemiddeld hun geluk zoeken in ‘kleine dingen’ en vriendschappen. Maar is dat geluk maakbaar, een bewuste keuze, of is het kwestie van ‘toeval’? Ook daarin zijn de antwoorden verrassend. Jongerentrendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves duidt de resultaten.
Over de Europese jongeren vandaag duiken geregeld nogal wat onheilsberichten op. Maar hoe kijken zij zélf tegen hun leven aan? Helemaal niet zo somber, zo blijkt. Coca-Cola liet onderzoek uitvoeren bij meer dan 3.000 jongeren tussen 15 en 19 jaar in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Nederland, België, Noorwegen, Denemarken en Zweden. Gemiddeld geven jongeren hun geluksgevoel 6,5 op 10. Minst gelukkig zijn de Britten (6,2), meest happy de Nederlanders (6,8). Met 6,7 komt België op een mooie tweede plaats.
Jongens gelukkiger dan meisjes
Belgische jongens geven hun geluksgevoel bijna 7, terwijl meisjes op 6,5 stranden. Deze trend zet zich door over de grenzen heen: in elk land liggen de meisjes ongeveer een half punt achter op de jongens.
In de kleine dingen
Maar hoe wordt dat ‘geluk’ door de jongeren vandaag gedefinieerd? ‘Het appreciëren van zoveel mogelijk kleine momenten van geluk’, vindt 46% van de Europese jongeren. Belgische jongeren zijn hier absolute koploper met 51%. Ook hier weer met een opvallend verschil tussen man en vrouw: bijna overal is het ‘kleine geluk’ voor meisjes belangrijker dan voor jongens. Op de tweede plaats: geluk is voor 39% een ‘algemeen gevoel van welbehagen’ (33% in België). Het bepalen van en streven naar ‘doelstellingen’ is slechts voor 15% van de Europese én Belgische jongeren bepalend voor hun geluksgevoel. Tom Palmaerts: “Jongeren beseffen dat ze het misschien met minder zullen moeten doen dan de voorgaande generatie. Daardoor worden de ‘essentiële’ zaken als liefde, kinderen, familie en vrienden extra belangrijk. Dat daarbij zelfs wat saaiheid of verveling kan komen kijken, nemen ze er graag bij.”
Vriendschap is geen illusie
Vriendschappen zijn voor 39% van de jongeren in Europa de belangrijkste voorwaarde van geluk, en zelfs voor 45% van Belgische jongeren. De Belgen zetten ‘persoonlijke ontplooiing’ (21%) en ‘familie’ (20%) op de respectievelijke tweede en derde plaats. In de andere landen staat familie dan weer meer uitgesproken tweede (27%) dan persoonlijke ontplooiing (18%). Tom Palmaerts: “Van jongs af aan krijgen ze een snelcursus realiteit doordat ze continu worden blootgesteld aan een stroom negatieve mediaberichten (oorlog, honger, crisis…). Ze willen dit compenseren door een fenomeen dat we ‘lollology’ noemen, door onder elkaar gewoon plezier te maken dat gerust imperfect mag zijn. En plezier maken doe je vooral met vrienden. Vriendschappen zijn heilig.”
Keuze of toeval?
Is geluk een keuze of een kwestie van toeval? Volgens 63% van de jongeren in België kan je een keuze maken om gelukkig te zijn, je kan ook effectief zelf iets doen om je geluk in de hand te werken. Met op kop de Ieren (84%) en in mindere mate de Noren en Zweden (77%). Wat niet wil zeggen dat Belgische jongeren pessimistischer zijn. Ze zien geluk meer als iets dat je vroeg of laat kan (en zal) te beurt vallen. Ook de blije Nederlanders denken er trouwens zo over. Tom Palmaerts: “Opgroeiende jongeren denken eerst dat zoeken naar geluk zinloos is. Maar stilaan groeit het besef dat ze het zelf dichterbij kunnen brengen door te stoppen met dromen, en actie te ondernemen.”
Kies jouw moment van geluk
Bewust kiezen voor geluk: het kàn. Alleen al door meer te lachen, voelen we ons vanzelf gelukkiger. Coca-Cola is het merk bij uitstek dat al decennia mensen in dit gevoel verbindt. Choose Happiness, er zelf voor kiezen om gelukkig te zijn, sluit dan ook perfect aan bij het vernieuwde gamma, waarbij het makkelijker wordt om jouw ‘momentje van geluk’, jouw favoriete Coca-Cola te kiezen. ‘Coca-Cola wil als het ware inspireren om wat meer te kiezen voor een spontane lach en dus voor geluk.’
Céline Van den Rijn, Marketing Director Coca-Cola België & Luxemburg: “‘Choose Happiness is dus geen luchtkasteel. Daarom leek het ons ook interessant om eens te kijken hoe jongeren vandaag ‘geluk’ ervaren en of ze daarbij een ‘keuze maken’. En de boodschap komt mooi uit de verf: de wereld is niet enkel kommer en kwel, zeker niet voor jongeren. Dat geloof zit al 129 jaar in ons merk-DNA. Aan de positieve insteek dat geluk ook een keuze is en niet alleen toeval, hebben we onze nieuwe campagne gekoppeld.”
Lees meer op:
https://www.cocacolabelgium.be/nl/persberichten/belgische-jongeren-gelukkigste-europa/
Manutan als nieuwe maatstaf klantbeleving
Tekst: Maxim Renders
Waar zijn de Chief Customer Officers vroegen we ons als redactie halverwege 2013 oprecht af. Voor een zoektocht naar een CCO in Nederland of België bleek een zaklamp noodzakelijk. Ze waren er, maar in zeer geringe aantallen. De meeste organisaties kleven nog aan het afdelingsdenken, vrezen de transformatie naar hecht samen opereren waarbij de klant ieders verantwoordelijkheid is. Het zoeken naar voorbeeldige CCO’s is sindsdien niet gestaakt. We stuiten op Addy Oosterom, eerder manager customer relations Manutan Nederland en verantwoordelijk voor alle klantcontacten van de organisatie, nu sinds kort actief als Director Customer Excellence Benelux.
http://customerfirst.nl/interviews/2015/04/manutan-als-nieuwe-maatstaf-van-klantbeleving/index.xml
In de rubriek ‘Brandende Kwestie’ van het FD gaat Ron Jansen in op het thema geluk.
‘Waardeer geluk als bron van energie’
We zouden ons veel vaker de vraag moeten stellen wat ons gelukkig maakt. We zijn voortdurend in de weer, maar nemen te weinig tijd om na te gaan wat ons werkelijk drijft. Ook in de bestuurskamers van Nederland zou die vraag veel meer aandacht moeten krijgen.
Ik realiseer me dat veel mensen dit extreem soft vinden klinken,zeker in het bedrijfsleven. Maar ik ben ervan overtuigd dat geluk ook rendeert voor een onderneming. Als mensen iets doen dat hun heilige vuurtje doet opvlammen, raken zij in een flow. Het is te vergelijken met verliefdheid, je denkt dan dat je de wereld aankunt. Dat is economisch gezien uiterst relevant, want de productiviteit stijgt, terwijl het ziekteverzuim en het verloop zullen dalen.
Het is niet gemakkelijk om onder woorden te brengen wat geluk precies is. Denkers van Aristoteles tot de Dalai Lama hebben daar verstandige dingen over gezegd, maar iedereen zal zelf moeten uitvinden wat hem gelukkig maakt. In welke rol en omgeving kun je jezelf zijn, waar kun je goed tot je recht komen, jezelf ontwikkelen? Dat is voor iedereen anders.
De invulling van het geluksidee is ook niet statisch, het is een proces dat de mens zijn hele leven bezighoudt. Dat besef leeft in deze hectische tijd onvoldoende. We staan in het oog van een economische storm, maar juist daar kan rust heersen, als je maar dicht bij je werkelijke verlangens en motieven blijft.
Als het bestuur van een bedrijf of organisatie op maandagmorgen vergadert, zou het helemaal niet gek zijn om de vraag te stellen of een bepaald besluit de aanwezigen gelukkig maakt. Dat scherpt de geest en voegt een andere dimensie toe aan de beslissing. Het dwingt tot nadenken over de vraag hoe het besluit zich verhoudt tot de missie van het bedrijf. En het biedt de kans met collega’s in gesprek te raken over wat hen werkelijk bezighoudt. Dat is een belangrijke bron van nieuwe energie.
Natuurlijk moeten er zeker in deze tijden ook besluiten worden genomen die je niet gelukkig maken.Het kan onvermijdelijk zijn om bijvoorbeeld mensen te ontslaan. Maar ook dan is het goed dat dit gevoel expliciet aan de orde komt in de bestuurskamer. Al is het maar omdat we dan beseffen wat we als mens wel en wat we niet kunnen beïnvloeden.
Als je zelf ontslagen wordt, sta je voor de vraag wat je energie geeft om verder te komen. Een ontslag overkomt mensen, maar het is ook aanleiding om naar het eigen functioneren te kijken. Het brengt ze terug naar hun kern, naar de vraag wat ze gelukkig maakt. De weg voorwaarts tekent zich dan in veel gevallen al af.’
Bron: 03 november 2012 © Het Financiële Dagblad
Ron Jansen
Ebbinge
https://www.ebbinge.nl/waardeer-geluk-als-bron-van-energie
werkgeluk
Post HBO Opleiding Werkgelukdeskundige van start!
quiet quitting
Werkgeluk: een voorwaarde of gevolg van productiviteit?
ongeluk jongeren
‘Happy Business Academy’
onderdeel van High Performance Business Group
Santorinihof 25
3059 XN Rotterdam
KvK: 81429991
BTW: NL003566649B54
Uw mail graag via contactformulier